Brev fra mamma

Categories Diverse

Fikk brev fra mamma i dag. Hun er en av de få som ennå setter seg ned for å skrive og som sender det ferdige dokumentet via post. I tillegg er brevene hennes ganske fornøyelig lesing. Her er noen få utdrag:

Hadde lagt planer om å sende en liten pakke. Men, manglet noe å ha i den,så det får vente…”
En pakke fra henne er som regel på størrelse med en svenskepakke fra krigens dager. (Ja, hun har opplevd krigen.) Full av overraskelser og ting til både hverdag og fest. Pluss en gave eller to.

“Det er søndag formiddag, storm og bitende kaldt. Hyrte på meg ullgenser, to par lange ull-lester, votter, luer og storkjeledressen. Gikk en tur innover nesten til brua. Men, da måtte jeg bare snu for “han” holdt på å ete auan av meg…”
Været er viktig! Og jo værre det er, jo mer er det å fortelle om det. Jo dårligere vær, jo lengre brev. Og desto mer malende beskrivelser og kraftigere uttrykk.

“Jeg har ikke tatt skiene fram (enda) og sola har vi bare sett to ganger i år!”
Hun har i alle år, alder tatt i betraktning, vært en sprek og aktiv dame. Men, når selv sola svikter kan det påvirke humøret og aktiviteten. Brevet er skrevet en del uker etter at sola skulle ha kommet tilbake.

“Mandag morgen: I dag var det litt bedre vær, så det er gåanes utfor døra. Vår tid er ikke lystig vel? Men, med litt optimisme går det. Jeg sier bestandig til meg selv; vi har det bedre enn vi får det!”
Å tenke positivt og se utfordringer og ikke problemer, er ingen ny tanke. For mamma er nok glasset halvtomt, men man skal vel være glad at man i det minste har et glass å ha noe i… (Hun har som nevnt opplevd krigen!)


bare blåbær…

Et bilde til slutt. Og siden det er så kaldt og “hustrig” må det bli ett fra august i fjor. Da var Julianne og pappa på bærferie hos bestemor/mamma. Matauk som hun ville kalt det er for oss ren adspredelse. Så vidt jeg vet har hun aldri noen gang kjøpt syltetøy…

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “Brev fra mamma

  1. 9cko: Uff da. Kanskje best å ta noen forhåndsregler før du lese bloggen min…
    Om du har bærbar PC kan du kanskje lese den på do?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *