Skyskrapertanker

Categories Diverse

Etter å nylig ha fått med meg mer enn godt er av dokumentarer om 9/11 og mennesker som hopper ut av høye bygninger, ble jeg liggende langt ut på natta og tenke på saken. Hva om…

Så lenge jeg kan huske har jeg vært lett å gjøre inntrykk på. Ser jeg for eksempel en film, blir jeg ofte værende ”i filmen” en stund etterpå. Har det vært mye rask bilkjøring i filmen kan det derfor være dumt å slippe meg til bak rattet etterpå. Så når nesten alt du hører og ser handler om fly som krasjer med skyskrapere, er det ikke rart at jeg blir liggende og fantasere.

Og da handler det selvfølgelig om hva jeg ville gjort i en sånn situasjon. Dvs. om det bare var å gå ned en kjempelang trapp, hadde jo jeg beinflydd alt jeg kunne. Vanskeligere ble det jo for de som havnet ovenfor der flyene traff bygningene. De måtte finne på noe annet eller vente på å bli berget. Noen løste dette med å hoppe ut av vinduene og håpe at de traff noe mykt. Så vidt jeg vet var det ingen av disse som overlevde. Faktisk var det en brannmann som fikk en av disse i hodet og døde…

Bygningene det handlet om her var fylt av kontorfolk. Folk som jobber på kontor er kanskje ikke så fantasifull når det kommer til stykket. Jeg er muligens et unntak og jeg har flere ganger blitt sammenlignet med McGyver. En stund hadde jeg samme type sveis. Ellers er nok jeg og McGyver ganske så ulike. Men, fantasi har vi jo nok av. Så hva ville McGyver gjort i en slik situasjon? Med noen gardiner, saks og stiftemaskiner skulle det være mulig å lage seg om ikke en fallskjerm, så i hver fall noe som kunne minske farten nedover.

Flygeekorn har jo løst transporten fra tre til tre på en interessant måte. Med stor hudfolder mellom for- og bakbeina, flyter de av gårde på lufta mellom trærne. Dette er også noe falskjermhoppere har prøvd ut med hell. Egne drakter som fungerer på samme måte som flygeekornenes patent, brukes av de som vil fly litt når de først er oppe i lufta. Selv om de bremser noe på farten nedover, er den viktigste funksjonen at du får en retning på hoppet og kan styre hvor du lander. Nå er det jo slik at Twin Towers ikke lå så veldig langt unna elva. Dessuten var det andre høye bygninger i nærheten.

Da jeg for 5 år siden satt og så på dette dramaet som rullet direktesendt over skjermen, satt jeg og tenkte noe av det samme. Hva er vitsen med å hoppe ut, når sjansen for overlevelse er lik null? Og sjansen for å ta livet av noen på bakken er mye større? Var det ingen av de som satt fanget der oppe og ikke kunne gjøre noe som hadde sett McGyver? Og hva om jeg var i samme situasjon?

Kanskje hadde jeg satt meg ned og stiftet gardiner fast i klærne mine, om et fly hadde krasjet inn i arbeidsplassen min. Eller kanskje ikke. Jeg jobber jo i 1. etasje…

Dnort

5 kommentarer

5 thoughts on “Skyskrapertanker

  1. Absolutt snuff (mennesker som dør på ordentlig på film). Sjekk forresten rotten.com, der er det mye snuff! (for den som liker sånt…)

  2. Det gjør jeg heller ikke, men det er et greit sted å hente inspirasjon for bildemanipuleringer en gang i blant… Men det går år mellom hver gang jeg er innom.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *