Karbokontroll

Categories Diverse

Karbohydrater er visst ikke så bra for kroppen. Sukker, brød og poteter har råttet seg sammen for å gjøre oss feite og dvaske. Stappfulle av usunne kalorier må de drives ut av kostholdet med alle midler.

Fedon Linberg er en av de store guruene på dette. Undertegnede har derfor i en uke vært i Fedons vold. Dvs. det var fruen som lanserte ideen. En slankekur, som ikke en slankekur. Litt mer i min gate. Det er snakk om vektkontroll må vite. Men, ikke med å spise mindre og trene mer. Nei, det hele handler stort sett om å spise av det som man ellers går forbi når man er ute og handler. Alle de greiene som bare høres så alt for snobbete og fisefine ut.


Ikke nok bare å forbrenne kalorier…

Kikerter for eksempel, er særdeles snille mot kroppen. Eller om man spiser pinjekjerner og linfrø, formerlig hører man Fedon klappe begeistret i bakrunnen. Og så er kjøtt og fisk med lite fett viktig. Kylling, skinke og torsk er finfine saker. Og så massevis og kassevis av grønnsaker og frukt. Pussig nok finnes det en egen Fedon-sjokolade. Og jeg mistenker at folkene bak den også står bak undersøkelsen som konkluderer med at sjokolade er helsekost. “Men, det må jo være lov å skeie litt ut…” Man, må bare passe på at det ikke går som det gikk med meg i sommer…


To hvalrosser

Om jeg skulle kunne vite om kuren funker burde jeg vel ha veid meg før starten. Men, akkurat nå synes egentlig det er mest spennende å smake på alle de nye rettene fruen serverer. Og så savner jeg potetene litt…

Dnort

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Karbokontroll

  1. Lykke til med nytt kosthold! Å leve på lavkarbo er å nyte livet mens man samtidig går ned i vekt evn holder vekta si. Måtte legge om pga sykdom, og jeg er friskere enn noensinne,går ned i vekt og koser meg! Chilifisk,tacopai,moussaka, kreolske kjøttkaker… og andre kaker om man ønsker… herlig 🙂

  2. 9cko: Du mener potetchips, ikke sant? Ja, kjempeide! Om jeg tømmer en pose med ost og løk alene, kan vel ikke det skade? Om noen forskrudde potetskruer skulle forville seg inn i munnen ville det jo være synd å ikke svelge? Sant…?!

  3. Sivs skriblerier: Vil nok tro at lavkarbo kan virke skummelt. Men, med et relativt åpent sinn og litt nyskjerrighet vil jeg tro at selv “noen” kommer til å sette pris på maten. Kan være lurt å gjøre en avtale på forhånd, slik at ikke “noen” spiser noe helt annet utenom. Spesielt når “noen” er ute og reiser…

  4. Alt som var kjempesunt når vi vokste opp viste seg å være det motsatte. Bittelitt forvirrende, synes jeg. Halve verden er på diett for tiden. Den der med egg og bacon (uten brød) er kjempepopulær. Jeg vet ikke hva den heter, men den har sikkert et fancy navn, som alle de andre.
    Sånn “sunn” sjokolade smaker forresten helt grusomt. Pjuk!

  5. Gneis: Egg og bacon er “lov” i denne dietten. Men, ikke alene. Enkelte hevder at om du “sprekker” og spiser litt brød eller poteter, så ødelegger du hele dietten. Viktigst for meg er å spise litt sunnere og mer variert.

    Da jeg var liten brukte jeg å stjele kokesjokolade fra mamma om godtelysta ble for stor. Tenk om jeg da hadde visst hvor sunt det jeg gjorde, var…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *