Hekta på trygd

Categories Dikt og slikt

Her er en liten sang som er skrevet til melodien “Dra tel hælvete”. Espen Beranek Holm sin udødelige slager passer godt til resirkulering.

(Låten kan med fordel framføres av to stykker. Den ene svarer det som står i parantes. Samt at begge synger siste linje i hvert vers sammen.)

Jeg dro ned til byen for å hente litt trygd.
Der traff jeg en kis som så på meg stygt.
Jeg sa: Jeg er blakk og for sjuk for en jobb.
Men han sa: Du må søke AAP (Hvada?)
Søke AAP (Hæ?!)
Du må søke AAP (Javel)
Søke AAP.

Så satt jeg med skjema og kryssa i vei.
Spørsmåla var mange. Jeg ble ganske lei.
Jeg sa: Kan jeg slippe. Kan du være litt kul.
Men han sa: Har du legeerklæring? (Nei?)
Legeerklæring? (Lege hvada?)
Har du legeerklæring? (Okei)
Legeerklæring.


(Ill. Julianne ca. 5)

En måned senere var jeg like blakk.
Gikk tilbake til fyren og gikk til atakk:
Jeg har jo søkt. Nå må jeg få spenn!
Men han sa: Har du sendt meldekort? (Atte?)
Sendt meldekort? (Tuller du?!)
Har du sendt meldekort? (Ånei)
Send meldekort.

Nå går jeg til kisen med skjema hver dag.
Jeg fyller et grønt et og vi gråter litt ilag.
Mye vil ha mer og Nav de vil ha fler…..så:
Det gikk til Hælvete (Unnskyld?!)
Det gikk til Hælvete (Nei nå!)
Det gikk til Hælvete (Okei.)
Det gikk til Hælvete!

 

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *