Snøvinter

Categories Diverse

Her om dagen satt vi på jobben og diskuterte været. Slett ikke uvanlig. Men denne gangen var det de store snøvintrene som var tema. I det siste har det nemlig snødd mye mer enn vanlig her i Kirkenes.

Når jeg tenker tilbake, var det mye snø hver vinter da jeg vokste opp. Kanskje virker det bare slik siden det er så lenge siden. Akkurat som man husker at det bare var solskinn og medvind da man var liten. Men, jeg tror ikke det, for jeg husker en masse kalde og våte somre fra min bardom.

Påske
Påskesnø fra 1974

Nei, det var nok mye snø på 70-tallet. Synes å huske at jeg har lest det en plass. At hele 70-tallet var spesielt klimamessig. Vi ungene koste oss i hvert fall med all snøen. De voksne sjentes og bantes på "dein elendige snyen" mens ungene jublet når det lavet ned. Var det mye snø, var det ingen grenser for hvor du kunne leke. Ingen gjerder sperret for ferdselen. Og vi kunne gå på ski hvor som helst. Og det gjorde vi også.

Mitt første par med glassfiberski, fikk jeg en gang i 1977. Året etter at Ivar Formo tok det siste VM-gull på treski. Dette året (1977) var det rekordmye snø og det gav oss ungene nye utfordringer. Brøyteskavler på 3-4 meter ble nye spennende lekeplasser og de mest vågale hoppet fra den ene siden av veien til den andre, fra snøskavvel til snøskavvel, på ski. Dette måtte også minstemann i gjengen prøve. Minstemann med nye glassfiberski tok fart og lot det stå til. Og endte med begge skiene godt plantet inn, et stykke ned på motsatt brøyteskavvel. Jeg hadde glømt å hoppe…

Den ene skia knakk av mens den andre ble sående igjen oppe i snøveggen jeg hadde kollidert med. Dette satte mine foreldre lite pris på og resultatet ble ikke nye ski, men en gammel brukt en med en helt annen farge i et annet merke. Disse skiene brukte jeg mange år etter. Og når jeg fikk nye overtok lillebroren mine dem. Jeg ble derfor til stadighet minnet om denne forsmedelige hendelsen dra en vinterdag i 1977.

Jeg gjentok heller ikke bedriften, Men, så ble det aldri så mye snø igjen. Kanskje ikke før i år. Men, nå er man jo voksen og skal stå og hytte neven mot snøkornene som daler ned.

De er litt gamle og utslitte de skiene jeg har. Hmm…

Dnort

1 kommentar

1 thought on “Snøvinter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *